De toekomst van E-commerce
Als er iets veelbelovend is, is het wel de wereld van E-commerce en online shopping. Partijen als Amazon en Bol.com blijven groeien en vanuit het oosten komen websites als Ali Express in de spotlight te staan als het gaat om een groeiende populariteit. Ook steeds meer (particuliere) bedrijven wagen zich aan een webshop om zo hun producten aan een groter publiek te verkopen. Van kleding boetiekjes tot fietsenwinkels, een webshop kan succes leveren aan elk type bedrijf. Misschien heeft u zelf ook al een webshop of bent u erover na aan het denken om er één te beginnen. Maar hoe ziet het met de toekomst van E-Commerce en hoe kan dit invloed hebben op uw webshop en bedrijf? Wij hebben de trends onder de loep genomen voor u.
1. Een mobiele E-commerce markt
Het is bijna logisch dat de E-commerce markt jaarlijks blijft groeien, maar ook de M-commerce markt ervaart een stevige opmars met een groei van maar liefst 50%. Geoptimaliseerde webshops voor mobiel of zelfs apps zorgen er ook voor dat gebruikers onderweg even snel wat kunnen bestellen of juist onderzoek kunnen doen voor hun potentiële aankoop. Ook PWA’s (Progressive Web App) zullen een grotere rol gaan spelen. Dit zijn mobiele websites met app functionaliteiten. Gebruikers bezoeken een website die zowel online als offline beschikbaar is, zodat ze altijd een bestelling kunnen plaatsen.
2. Gepersonaliseerd winkelen
Iets wat steeds belangrijker en effectiever wordt is het gepersonaliseerde winkelen. Wanneer er genoeg data verzameld is over bestaande of potentiële klanten, kan een webshop gerichter producten of advertenties aanbieden die de conversie verhogen. Heeft iemand zijn geboortedatum ingevuld op uw webshop? Stuur hem dan een mailtje met een speciale kortingscode als verjaardagscadeau. Koopt een klant vaak kleding in een bepaalde maat? Wijs de klant dan richting kleding die u nog in die maat op voorraad hebt. Trekt u veel bezoekers vanuit Frankrijk? Overweeg dan uw webshop aan te bieden in het Frans. Volgens onderzoek koopt de consument maar liefst 48% meer wanneer hun winkel ervaring gepersonaliseerd is.
3. Multi-channel winkelen
Waarom stoppen bij één webshop, als meerdere webshops of verkoopkanalen tegenwoordig zo makkelijk gemaakt wordt? Via API’s kunt u tegenwoordig snel en eenvoudig de producten op uw webshop doorsturen naar bijvoorbeeld een platform als Bol.com of Amazon. Deze partijen bieden ook de optie aan om magazijnruimte te ‘huren’ en uw producten bij hen neer te leggen tegen een bepaalde prijs. Mocht u klein willen beginnen met uw webshop en niet genoeg ruimte heeft voor opslag thuis, dan is dit zeker iets om over na te denken. Ook een platform als Facebook levert de optie om te verkopen via uw eigen Facebookpagina. Door uw producten te plaatsen op uw Facebook winkel en deze te koppelen aan uw eigen webshop, creëert u op een eenvoudige wijze een extra verkoopkanaal voor uw klanten.
4. Video content
Het maken van een video voor een product of dienst is iets wat de laatste jaren steeds populairder is geworden. Veel consumenten prefereren het bekijken van een korte video over het product dan het lezen van een beschrijving. Websites als Asos.com en Kelty.com gebruiken video’s om bepaalde aspecten van een producten uit te lichten die interessant kunnen zijn voor de klant om ze zo over te halen het product te kopen. Een bedrijf als Coolblue gebruikt video juist weer om een kijkje achter de schermen te geven om zo vertrouwen te winnen van de consument.
5. Social media shopping
Verkopen en kopen via social media als Facebook en Instagram wordt steeds makkelijker. Deze platformen weten steeds meer over waar hun gebruikers naar opzoek zijn of waar ze mogelijk interesse in hebben. Aan de hand van deze informatie worden producten getoond met een activerende ‘koop nu’ knop. Vooral Instagram kan op E-commerce gebied enorm groeien dankzij de verbeterde Facebook targetting, het taggen van producten in foto’s en het regelen van de betalingen.
6. Chat bots
Live chat functies op websites zijn op z’n minst een zegen te noemen. U ziet ze waarschijnlijk zelf ook steeds vaker op veel verschillende websites. Via een live chatprogramma is het makkelijk om snel contact te zoeken met uw bedrijf voor ondersteuning. Chat bots maken het mogelijk om bepaalde soorten ondersteuning uit handen te nemen zodat de klant niet hoeft te wachten op een beschikbare medewerker. Via machine learning en een steedse slimmere artificial intelligence worden chatbots niet alleen effectiever in het verlenen van ondersteuning, maar ook in het helpen bij verkopen door suggesties te geven aan de klant.
7. Social media voor klanten
Met de komst van social media is klantenservice weer een stukje makkelijker geworden. Via diverse platformen is het mogelijk om klanten op de hoogte te stellen van nieuws of hen te helpen wanneer zij een probleem ondervinden. Maar, wees wel waakzaam op uw tone of voice. Het is tegenwoordig erg hip voor bedrijven om net iets losser te zijn dan vroeger, maar soms kan dit in het verkeerde keelgat schieten. Een klant helpen met een probleem via een openbaar bericht is natuurlijk fantastisch, maar wanneer de hulp niet voldoende is of de ernst van het probleem onderschat wordt door bepaalde voertaal kan de bom zomaar barsten met een groot publiek als getuige. Vergeet dus nooit dat de klant verwacht koning te zijn.
8. Luisteren naar de klant
De beste feedback die u kunt ontvangen is die van uw klanten en doelgroep. Zij zijn namelijk de personen die uw producten of diensten gebruiken, of juist willen gebruiken. Wanneer uw prioriteit ligt bij het luisteren naar uw klanten en het analyseren van data afkomstig van uw klanten, dan zult u uw klantloyaliteit verhogen.
9. Cryptocurrency
Persoonlijk zijn wij nog wat huiverig als het gaat om cryptocurrency. Het gaat soms alle kanten op en elke coin heeft zijn eigen verhaal en motivatie. Toch is het een feit dat dit een groot onderdeel gaat worden van onze toekomst op E-commerce gebied. Cryptocurrency betalingen zijn snel, veilig en anoniem. Dit zijn drie dingen die online klanten hoog in het vaandel hebben staan in het huidige klimaat. Uw webshop voorbereiden op cryptocurrency kan dus zeker geen kwaad!
10. Zelfde dag in huis
Amazon in de Verenigde Staten en Bol.com in ons eigen land zijn al enige tijd bezig met het realiseren van ‘zelfde dag in huis’ leveringen. Wat voorheen praktisch onmogelijk leek, begint steeds realistischer en haalbaarder te worden door een nauwe samenwerking tussen verkopers en bezorgdiensten. Of dit voor kleine webshops op korte termijn al haalbaar is durven wij niet te zeggen, maar dat meer grotere bedrijven en bezorgdiensten zich hier aan wagen is zeker een feit.
11. Abonnementen
Ook producten of diensten op abonnement basis blijven hun succes behalen online. Diensten als HelloFresh en Dollar Shave Club blijven groeien door het stijgende aantal aanmeldingen de afgelopen jaren. Deze partijen spelen in op het ‘gemak’ van één keer aanmelden en maandelijks waarde leveren aan de klant zonder dat zij er nog iets voor hoeven te doen.
12. Augmented Reality
Hoe futuristisch wilt u het hebben? Oké, het is misschien (nog) geen hologram technologie, maar Augmented Reality opent een geheel nieuwe wereld voor het tonen van producten en het overhalen van twijfelende klanten. Flexa heeft sinds kort een nieuwe app die gebruikers een voorproefje kan laten zien van verf op een muur, zodat zij een betere keuze kunnen maken voor hun aankoop.
13. Pop up shops
Het nadeel van een webshop is dat je geen fysieke winkel hebt… of juist wel? Pop up shops zijn de perfecte manier om klanten kennis te laten maken met uw bedrijf of met uw producten, zonder dat ze eerst hoeven te kopen. Heeft u een nieuwe geur in uw kaarsen collectie of een speciale zachte stof die u gebruikt in uw kleding? Dan is het een leuk idee om een lege ruimte aan te kleden in uw eigen stijl en uzelf voor te stellen aan het winkelende publiek op straat.
Conclusie en samenvatting
Zoals u al kunt lezen is een webshop beginnen in 2019 misschien een flinke uitdaging. Maar wees niet gevreesd, het is nog steeds mogelijk wanneer u rekening houdt met de komende trends. Zorg er voor dat uw webshop geoptimaliseerd is voor mobiele gebruikers, voldoende informeert doormiddel van tekst en visuals en een gevoel van vertrouwen opwekt richting potentiële klanten. Probeer samen te werk met partijen als Bol.com en Amazon om zo een groter publiek te bereiken en richt u vooral op het leveren van uitstekende service. Blijf vernieuwen, blijf verbeteren en blijf vooral luisteren naar uw klanten om zo uw successen te behalen.
Heeft u vragen over dit artikel of kunnen wij u helpen met het opzetten en succesvol maken van uw webshop? Neem dan contact met ons op. Wij staan u graag te woord!